Welk kussen bij rugklachten beter is voor rug en zijslapers

Afhankelijk van mijn slaaphouding is het verschillend welk kussen bij rugklachten het best helpt. Zijslapers doen goed aan een steviger kussen, die qua dikte overeenkomt met de afstand tussen je oor en schouders. Rugslapers hebben een dunner kussen nodig om extra ruimte te geven aan de bolling van de achterkant van je hoofd.

Meer dan twee miljoen mensen in Nederland kampen met terugkerende rugklachten(bron), en ook ik ben er daar 1 van. (bron)

Begin de maand mei kreeg ik een vraag over welk kussen het meest geschikt is wanneer je rugklachten hebt. Omdat ik zelf regelmatig last heb van spit, heb ik deze zoektocht al doorlopen. Wat ik door eigen ervaring geleerd heb deel ik met je in dit artikel.

Welk kussen bij rugklachten het best is

We moeten eerst vaststellen welke slaaphouding je aanneemt, als je in bed gaat liggen. Tussen rugslapers en zijslapers zit qua houding van je lichaam namelijk een groot verschil.

Ik slaap regelmatig in beide houdingen, afhankelijk van hoe ik mij die dag voel. Wat op dat moment het meest comfortabel voelt, is de houding die ik aanneem. Voor mij houdt dit ook in dat ik twee verschillende kussens heb die ik gebruiken kan.

Rugslapers

We beginnen bij de houding waar je op je rug in slaap wilt vallen. Door op je rug te liggen, moet de achterkant van je hoofd en nek ondersteund worden.

De beste ondersteuning krijg je met een dun kussen. Bij voorkeur een kussen die aan de onderkant voorzien is van een verdikking, om zo je nek goede steun te geven.

dunne kussens voor rugslapers

Lichaam op andere plekken ondersteunen

Er onstaat bij het slapen op je rug soms een holte bij de onderrug. Door de vorm van onze ruggengraat kan je dit alleen ondersteunen door:

  1. een dun ondersteunend kussen onder je lage rug te leggen
  2. je benen op een iets dikker kussen te leggen

voorbeeld van extra ondersteunende kussens

1: afhankelijk van je matras wordt bij rugslapers de rug wel of niet ondersteund. Je kan dit helpen door deze holte op te vullen. Zo krijgt je rug meer rust, en biedt je de juiste ondersteuning waar je het anders mist.

2: Door je benen iets hoger te laten liggen, kantelen je heupen iets naar achter. Met als resultaat, dat je onderrug nu contact heeft met het matras en zo zijn ondersteuning krijgt.

Zijslapers

Zijslapers hebben meer ruimte tussen hun hoofd en het matras. Hierdoor heb je een dikker, en soms steviger kussen nodig om je nek in een rechte lijn met je ruggengraat te houden.

De afstand van je oor tot je schouder is hierbij belangrijk. Wat ik heb gedaan om deze afstand op te meten is voor een spiegel in de badkamer te gaan staan. Terwijl ik de lijn van de tegels achter me bekijk, houdt ik een liniaal aan de zijkant van m’n hoofd. Ik kan zo, met behulp van de tegeltjes, zien hoe breed deze ruimte is.

stevige kussens voor zijslapers

Aan de hand van deze afstand heb ik een kussen besteld die qua dikte overeenkomt met deze afstand. Tijdens het slapen lig ik hierdoor met mijn hoofd beter in 1 lijn.

tips die mij helpen voor een betere houding tijdens zijslapen

Tijdens slapen op je zij, liggen je benen vaak niet comfortabel bovenop elkaar. Je kan last krijgen van de druk op de zijkanten van je knieen.

Toch is het belangrijk om je benen op elkaar te hebben liggen. Ik heb gemerkt dat wanneer 1 been voor, of achter het andere ligt, ik mijn heupen ook draai. Hierdoor blijf ik ‘s nachts te lang ‘scheef’ liggen, wat me in de ochtend niet helpt beter op te staan.

Waarom een kussen tussen mijn knieen beter helpt

Gebruik tijdens het zijslapen een dun kussen wat je tussen je knieen kan leggen. Hierdoor blijven je benen mooi parallel liggen, lig je niet gedraaid met je heupen, en heb je de meest comfortabele houding te pakken om in slaap te vallen.

Voel ook met je hand net boven je heupen, het is de bedoeling dat je je hand hier niet makkelijk tussen krijgt. Is dat wel het geval, overweeg dan ook om hier een dus kussentje neer te leggen, om je zij goed te ondersteunen.

binnenkussens, bedoelt om een eigen hoes omheen te doen, zijn vaak dun genoeg om tussen knieen en onderrug te leggen.

binnenkussens zijn dun genoeg voor tussen knieen en rug

kussens voor knieen en onderrug

Lage rugpijn is en blijft een ongemak. Ik heb dit voor mezelf met bovenstaande tips enorm veel comfortabeler kunnen maken.

Mis je iets, wil je er meer over weten of heb je een andere vraag, stel deze dan hieronder.

Het kussen moet wel op dikte blijven

Welke type slaper je ook bent, als je eenmaal een dikte hebt gevonden die lekker ligt, moet het kussen wel op dikte blijven. Traagschuimkussens zijn lekker comfortabel, maar ik heb wel gemerkt dat deze ‘schuimlaag’ niet té dik moet zijn. Dit zorgt er namelijk voor dat, naarmate je langer op het kussen ligt, je hoofd ook verder in het kussen zakt.

Na een paar minuten kan het dus zo zijn dat je alsnog net te diep of te hoog komt te liggen. Dit maakte het voor mij erg lastig om een kussen te vinden die hier niet of weinig last van had. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een kussen dat zowel een traagschuimlaag, als normale vulling had. Voor mij koos ik een dun kussen, en een kussen net iets dikker dan de afstand tussen mijn oor en schouder. Zo heb ik voor beide momenten een geschikt kussen kunnen vinden.

traagschuim kussens voor zijslaperstraagschuim kussens voor rugslapers

Wees niet bang verkeerd te kiezen

De kans is groot dat je bij het bestellen van een kussen misschien niet direct goed kiest. En dat is niet erg. Gelukkig kan je altijd ruilen of retourneren, en er wordt geadviseerd dit ook te doen.

Je spendeert gemiddeld meer dan 7 á 8 uur per dag in bed. En deze tijd moet voor je lichaam zo kwalitatief mogelijk zijn, om uitgerust wakker te worden. Bespaar hier niet op, en wees niet bang je aankoop te ruilen tot je vindt wat bij je past.

Er is niets belangrijker dan een goede nachtrust, om uitgeslapen aan de dag te beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *