Domein Extensies – 5 belangrijke regels voor je kiest

Domein extensies hebben een impact op je vindbaarheid. Maar er zitten wel wat voorwaarden aan. In dit artikel lees je er alles over.

Domein extensies – de impact op vindbaarheid en SEO

Bij het maken van een nieuwe website, en dan dus de domein registratie hiervan, is het belangrijk de domein extensie ervan goed te overwegen. Het belangrijkste punt hierin is bijvoorbeel de taal waarin de site geschreven is.

Richt je op het land en de taal

Indien je van plan bent om de Nederlandse markt als doelgroep te bereiken, zal een .NL domein meer voor je doen binnen Nederland. Het klinkt voor den Nederlander immers vertrouwd. Kies je voor een .COM domein, dan is het in de regel verstandiger de website in meerdere talen beschikbaar te maken, en de bezoekers voor hun taal te laten kiezen op je hoofdpagina. Of indien het product of de informatie de gehele wereld mag bereiken, kies dan voor het engels, de wereldtaal.

Internationaal zijn met je .COM domein is echter niet direct bepalend voor je resultaat.

Als het domein er niet toe doet

Exacte zoekterm domeinen doen al lang niet meer voor je wat het ooit deed. voor 2010 was het kinderlijk eenvoudig om met een lage kwaliteit website op pagina 1 van Google terecht te komen. Echter, door de hoeveelheid lage kwaliteit websites heeft google hier een stokje voor gestoken. Sinds 2012 werd gekeken naar de overeenkomst van de domeinnaam met de uiteindelijke content van de site. Kwam dit niet overeen? of waren de teksten te kort of kwalitatief slecht? weg nr 1, of zelfs pagina 1 positie….

5 Conclusies uit een grote test

Een recente enquete tussen 150 professionals laat zien dat de domeinextensie weinig invloed heeft binnen de ranglijst van Google. Het zoekwoord verwerken in de domeinnaam heeft niet veel invloed op de zoekresultaten, tenzij de inhoud van je site er naar is.

Uit de Enquete die door MOZ werd onderzocht kunnen we de volgende conclusies trekken:

1. Domein extensies kennen een breed aanbod

De keuze voor je TLD (Top-Level-Domein) is behoorlijk uitgebreid. Van extensies die speciaal zijn bedoeld voor industriegebeiden tot aan je lokale pizzaboer (.pizza bijvoorbeeld)

2. Kwaliteit staat boven zoekwoorden

De kwaliteit en de samenhang van de inhoud van je website zijn LEADING. Dit houdt simpelweg in dat wanner de inhoud onvoldoende is, Google je niet relevant vind.

3. Landextensies

Zoals net al even genoemd kan een landextensie een slimme keuze zijn om de website op te baseren.  Een website naam zoals “www.find.it” met tips om gevonden te worden geschreven in het Nederlands zal het echter voor de ‘zoeker’ of Google lastig kunnen maker. De extensie ‘.it’ duidt er namelijk op dat we het hebben over Italië. Uiteindelijk zal Google de relevantie wel zien, maar doen je bezoekers dat ook..?

4. Ranking voordeel

Google heeft wederom bevestigd dat de nieuwe domein extensies geen voordeel bieden ten opzichte van de oude vertrouwde .COM of .ORG domeinen. Indirect kan dit wel het geval zijn

5. Conclusie van het onderzoek

Uit het onderzoek is gebleken dat .ORG extensies het zelfs nét even wat beter doen dan de .EDU of .BIZ en iets hoger zelfs dan .COM

Hogere conversie door vertrouwen

Mensen kunnen een website anders gaan zien, afhankelijk van de domeinextensie. Sommigen kunnen zelfs als spam worden beschouwd omdat vertrouwde extensies zoals .NL of .COM zijn vervangen door bijvoorbeeld .PIZZA of .CATS . Ongeacht of deze makkelijker te onthouden zijn, zullen de meesten dit niet gewend zijn. En als je wordt overgeslagen terwijl je wel tussen het resultaat verschijnt, zal google dit onthouden.

Google wil Kwaliteit & Gebruikerservaring

Nieuwe domein extensies worden met regelmaat toegevoegd, en Google laat je ook deze resultaten zien. De zoekmachine heeft namelijk de gebruikservaring hoog in het vaandel staan. Wanneer een nieuwe extensie aan slaat zal je dit zeker in de resultaten terugzien.

Er zijn 3 gevolgen die dit met zich meebrengt:

  1. Sommige nieuwe TLD’s (Top-Level-Domains) zijn duurder. Dit houdt in dat spammy websites minder snel geneigd zijn hier gebruik van te maken. Dus websites in een nieuwe extensie hebben vaak een hogere betrouwbaarheid
  2. Het bestaat uit geverifieerde domeinextensies. Net zoals een SSL certificaat kan niet iedereen er zomaar gebruik van maken, je vraagt zoiets aan. De voorbeelden hierin zijn .GOV of .ARCHI. Deze scoren goed omdat ze geverifieerd zijn.
  3. Als zoekwoorden geen invloed hebben op de Google ranglijst, heeft dit wél gevolgen voor het vertrouwen van de gebruiker. Het biedt direct informatie, relevantie en betrouwbaarheid. En als een site meer bezoeken krijgt die blijven, zal deze beter gaan scoren. Dit geldt vooral voor gespecialiseerde website met bijvoorbeeld de volgende domein extensies: .NEWS, .PARIS, .BERLIN ,.SIERADEN.

Mis je nog iets in bovenstaand artikel, of had je graag meer willen weten over een onderwerp? laat het ons in de comments weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *